Opracowano na podstawie pracy autorstwa Janusza Zakrzewskiego „Transfer technologii i zarządzanie innowacyjną technologią FuelCal® w kontekście Gospodarki w Obiegu Zamkniętym” 2024
Wyzwania
Wiele przedsiębiorstw stoi w obliczu wyzwań stawianych przez gospodarkę w obiegu zamkniętym. Produkty wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej z założenia mają być produktami trwałymi, łatwymi w ponownym wykorzystaniu, naprawie czy poddaniu recyklingowi. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi swoich zakupowych wyborów, poszukują wiarygodnych źródeł informacji związanych z produktem, który zamierzają kupić.
Wyzwania GOZ wiążą się także z analizą i wskazaniem tych sektorów, które wykorzystują najwięcej zasobów, także takich w których przewiduje się wysoki potencjał korzyści płynących z wdrożenia założeń gospodarki obiegu zamkniętego. Przedmiotem prac jest także problem przekształcanie odpadów na wysokiej jakości surowce wtórne – w kontekście rosnących wymagań unijnych w zakresie ilości odpadów podlegających ponownemu przetworzeniu1. Do zadań, z którymi należy się zmierzyć należy także wypracowanie stanowiska pomiędzy lokalnymi regulacjami z koncepcją GOZ, wzmocnienie dostępu do infrastruktury gospodarki odpadami, brak lub słaby dostęp do technologii recyklingu, czy wielowymiarowa współpraca wieloszczeblowa.
Do globalnych celów GOZ-u zalicza się siedemnaście celów tj.:
- wyeliminowanie ubóstwa we wszystkich jego formach na całym świecie;
- wyeliminowanie głodu, osiągnięcie bezpieczeństwa żywnościowego i lepsze odżywianie oraz promować zrównoważone rolnictwo;
- zapewnienie wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt;
- zapewnienie wszystkim edukacji wysokiej jakości oraz promowanie uczenia się przez całe życie;
- osiągnięcie równość płci oraz wzmocnienie pozycji kobiet i dziewcząt;
- zapewnienie wszystkim ludziom dostępu do wody i warunków sanitarnych poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi;
- zapewnienie wszystkim dostępu do źródeł stabilnej, zrównoważonej i nowoczesnej energii po przystępnej cenie;
- promowanie stabilnego, zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego, pełnego i produktywne zatrudnienie oraz godną pracę dla wszystkich ludzi;
- budowanie stabilnej infrastruktury, promowanie zrównoważonego uprzemysłowienia oraz wspierania innowacyjności;
- zmniejszenie nierówności w krajach i między krajami;
- uczynienie miast i osiedli ludzkimi bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu;
- zapewnienie wzorców zrównoważonej konsumpcji i produkcji;
- podjęcie pilnych działań w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom;
- ochrona oceanów, mórz i zasobów morskich oraz wykorzystywanie ich w sposób zrównoważony;
- ochranianie, przywracanie oraz promowanie zrównoważonego użytkowania ekosystemów lądowych, zrównoważone gospodarowanie lasami, zwalczanie pustynnienia, powstrzymywanie i odwracanie procesu degradacji gleby oraz powstrzymywanie utraty różnorodności biologicznej;
- promowanie pokojowego i inkluzywnego społeczeństwa, zapewnienie wszystkim ludziom dostępu do wymiaru sprawiedliwości oraz budowania na wszystkich szczeblach skutecznej i odpowiedzialnej instytucji, sprzyjającej włączeniu społecznemu;
- wzmocnienie środków wdrażania i ożywienie globalnego partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju2.
Planowanie gospodarki odpadami
Plany gospodarki odpadami opracowuje się na poziomie krajowym i wojewódzkim, aby osiągnąć cele wyznaczone w polityce środowiska takie jak na przykład w celu oddzielenia tendencji wzrostu ilości wytwarzanych odpadów i ich wpływu na środowisko od tendencji wzrostu gospodarczego kraju czy po to aby utworzyć i utrzymać w kraju zintegrowaną i wystarczającą sieć instalacji gospodarowania odpadami, które będą spełniały wymagania ochrony środowiska. Plan gospodarki odpadami dotyczy odpadów wytworzonych na konkretnym obszarze, którego dany plan dotyczy, a także odpadów na ten obszar przywożonych – w tym odpadów komunalnych, odpadów, które ulegają biodegradacji, odpadów opakowaniowych czy odpadów niebezpiecznych, dotyczą także środków zapobiegania powstawaniu odpadów3. Zgodnie z art. 35 Krajowego programu zapobiegania powstawaniu odpadów4 dalej jako: KPZPO do najważniejszych elementów planu gospodarki odpadami zaliczyć należy analizę aktualnego stanu gospodarki odpadami na obszarze, dla którego sporządzany jest dany plan, określenie środków zapobiegania powstawania odpadów5 oraz cele dotyczące zapobiegania powstawaniu odpadów. Ponadto opisuje się istniejące środki służące zapobieganiu powstawaniu odpadów, z wyodrębnieniem ponownego użycia a także ich wkład w zapobieganie powstawaniu odpadów. Ponadto należy uwzględnić wskaźniki jakościowe lub ilościowe w celu monitorowania i oceny wdrażania środków służących zapobieganiu powstawaniu odpadów, z wyodrębnieniem ponownego użycia, w szczególności dotyczące ilości wytwarzanych odpadów oraz pomiaru poziomów odpadów żywności.
Wskazuje się także działania rekomendowane do wykonania w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów, w tym działania zapobiegające temu, aby produkty zawierające surowce krytyczne nie stały się odpadami. Plany gospodarki odpadami mogą także zawierać takie informacje jak: opis aspektów organizacyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami – w tym opis podziału odpowiedzialności pomiędzy podmioty publiczne i prywatne zajmujące się gospodarowaniem odpadami; ocenę użyteczności i przydatności stosowania instrumentów ekonomicznych i innych instrumentów do rozwiązywania problemów związanych z gospodarką odpadami, z uwzględnieniem potrzeby utrzymywania niezakłóconego funkcjonowania rynku wewnętrznego. Ponadto mogą się także znaleźć dane dotyczące kampanii informacyjnych i informowania społeczeństwa lub określonej grupy osób w zakresie gospodarki odpadami czy informacje dotyczące skażonych miejsc unieszkodliwiania odpadów i środków podjętych dla ich przywrócenia do stanu pozwalającego na ich gospodarcze wykorzystanie.
W przypadku wojewódzkich planów gospodarki odpadami zawierają one także między innymi takie elementy jak: wskazanie instalacji komunalnych na obszarze województwa, plan zamykania instalacji niespełniających wymagań ochrony środowiska, których modernizacja nie jest możliwa z przyczyn technicznych lub nie jest uzasadniona z przyczyn ekonomicznych. Wojewódzki plan gospodarki odpadami powinien być zgodny z krajowym planem gospodarki odpadami. Plany gospodarki odpadami opracowują organy administracji publicznej, których zadaniem jest wspieranie działań zmierzających do osiągnięcia celów oraz spełnienia wymagań, które wprost wynikają z przepisów prawa Unii Europejskiej w zakresie gospodarki odpadami, w szczególności zaś opakowań i odpadów opakowaniowych, składowania odpadów a także zapobiegania zaśmiecaniu6.
1 Ministerstwo Klimatu i Środowiska Produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (SUP) [dostęp 23.05.2024] https://www.gov.pl/web/klimat/produkty-jednorazowego-uzytku-z-tworzyw-sztucznych-sup
2 GOZ w praktyce https://gozwpraktyce.pl/ [dostęp 23.05.2024]
3 Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Zapobieganie powstawaniu odpadów [dostęp 23.05.2024] https://www.gov.pl/web/klimat/zapobieganie-powstawaniu-odpadow
4 Uchwała nr 96 Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2023 r. w sprawie Krajowego planu gospodarki odpadami 2028, Monitor Polski Rzeczypospolitej Polskiej 2023 r. poz. 702 [dostęp 23.05.2024] https://dziennikustaw.gov.pl/MP/2023/702
5 Ibidem
6 Uchwała nr 96 Rady Ministrów z dnia 12 czerwca 2023 r. w sprawie Krajowego planu gospodarki odpadami 2028, Monitor Polski Rzeczypospolitej Polskiej 2023 r. poz. 702 [dostęp 23.05.2024] https://dziennikustaw.gov.pl/MP/2023/702